Chtěl bych se s Vámi podělit o mojí zkušenost při zapojování druhého světlometu na Fazeru. Je to velmi často diskutovaná úprava na různých fórech a já si z toho všeho vybral to nejlepší a vrhnul jsem se do úpravy na své kočičce. Nevím jak Vám, ale mě to prostě vadilo, že mi při zapnutých tlumených světlech svítilo jen to levé a v pravém jen slabě žmurkala parkovačka.
Nejsem příznivcem žádných fušeřin a proto jsem zůstával dlouho v klidu s tím, že nebudu na mé sériovce dělat nějaké úpravy. Jednou jsem se začetl na fóru o jakémsi záhadném zeleném drátu, který je v kabelovém svazku fazera a že když se tento drát propojí s druhým tlumeným světlem, tak vše funguje jak má. Tohle byl impuls pro to, abych se o to začal trochu více zajímat.
Vrhnul jsem se do hlubin internetu a pročetl a proštudoval vše co se tohohle tématu týká a z tohoto jsem vyvodil tyto závěry: Fazer FZS 600 je skutečně připraven na to, aby svítil dvěma lampičkami, má totiž napravo dvouvláknovou žárovku, kde je využíváno pouze dálkové vlákno, tlumené není zapojeno. V kabelovém svazku je nezapojený ,, záhadný " drát zelené barvy, který kupodivu i autor manuálu zapomněl zakreslit do schématu zapojení motorky.
Je fatální chybou propojit pouze jedno tlumené světlo z druhým! (Jak je mnohdy na netu doporučováno) Neboť při přepnutí na dálková světla svítí všechny tři vlákna, tedy dohromady kolem 170W, což je už docela dost z hlediska průřezů drátů ve svazku, zatěžování přepínačů a relé nad únosnou mez, což vede ke snižování životnosti atd, největší nebezpečí je ale v tom, že hrozí přehřátí paraboly a následně prasknutí skla!.
Při porovnávání zapojení Fazerů ročníku 1998/99 a mého ročníku 2000 jsem zjistil že zelený drát byl zapojen až skutečně od roku výroby 2000 (dle manuálu) tzn. že majitelé ročníků 98/99 musí vyvést drát už od přepínače tlumená/dálková (prakticky nevyzkoušeno). Následné ročníky tento zelený drát již standardně mají, pouze uložení konektorů pod nádrží se různí. Na mém Fazeru 2000 je v plastové krabičce pod nádrží, u pozdějších ročníků je údajně pod termostatem (zdroje z internetu).
Na základě těchto informací jsem se vrhnul do úpravy. Na obrázku dole je zapojení okopírované schema z manuálu, kde jsem zeleně doplnil chybějící ,, záhadný " zelený drát, které autor zapomněl dokreslit, tento drát je zapojen do konektoru G (green) , taktéž označen zeleně.
Úprava spočívá v doplnění drátu od konektoru G k volnému vláknu řárovky ( označeno červeně, vč. konektorů ). Jelikož se mi nepodařilo sehnat origo konektor který bych zacvaknul do černé kostičky, propojil sem zelený drát s novým drátem (v mém případě jsem použil modrý) rychlospojkou a vyvedl ho spolu s ostatními svazky k přednímu světlu, samozřejmě ve smršťovací bužírce.
V konektoru u pření dvouvláknové žárovky chybí horní kontakt, právě ten, který je na tlumeném vlákně.
V prodejně autopotřeb jsem koupil za 59,-Kč. sadu ,, konektor H4" kde jsem použil jeden konektor, který do origo kostičky Fazeru pasuje jako prdel na hrnec.
No a bylo to, funguje to, při zapnutých tlumených světlech svítí levá H1 a pravá tlumená H4, tedy příkon celkem 110W, při přepnutí na dálková svítí stále levá tlumená H1 a pravá dálková H4, tedy příkon 115W. Já jsem spokojen, a co vy? Text a foto: Biker 007
Mám krátce Fazera a myslel jsem, že je prasklé vlákno. Vyměním žárovku a udivilo mě, že nesvítí. Pak vidím že chybí drátek a hledal jsem, jestli je to nějaká chyba nebo výrobní vlastnost. Co nejdřív si pohraju se zapojením. Díky za podrobný návod.
mám r.v.2000 svítí mě obě světla tak jsem se jen ze zvědavosti a po přečtení tohoto super návod chtěl přesvědčit, že je vše zapojeno správně. A co nevidím fušersky propojené tlumené světlo z H1 na tlumenou H4. Ha tak to není zas tak překvapující v zemi Béďů Trávníčku :D :D No nic zítra se na to vrhnu a udělám to pořádně. ;)
Tak to máš nějakej guláš v elektrice, pokud se nepletu. Správně na potkávací svítí pouze levá H1 a na dálkový se k ní přidá v pravým světle ješte dálkový vlákno u H4. Principem úpravy je zapojit ještě nevyužitý potkávací vlákno u H4 s tím "tajemným" zeleným drátem :-) Mimochodem i já u Fazeru r.v. 99 drát našel v krabičce pod nádrží.
Zdravím, podrobně jsem si prostudoval a vytiskl zde uveřejněný návod na zapojení obou očí. Vlastním Fazera FZS 600 r.v.2001. A mám trochu problém se zapojením. Pří pohledu ze sedla: V pravé lampě sídlí žárovka H4 a v levé H1. Při zapnutí tlumených světel svítí v pravé lampě tlumená H4 + parkovačka. Při přepnutí na dálková svítí pravá H4 (tlumená) a rožne se i levá H1 (dálková). Postupoval jsem podle návodu, našel zelenej káblík, ale ať dumám jak dumám, v levé lampě nemám KAM zapojit ten tajný zelený drát, jelikož H1 má pouze 2 koncovky. Ledaže bych ho přivedl k pravé lampě a zprovoznil tak "dálkové vlákno" na H4. To ale stejně neřeší hlavní problém, že při zapnutých tlumených světlech svítí pořád jen JEDNA lampa (pravá). Možná jsem úplně blbej a něco jsem tady nepochopil, ale opravdu nevím jak to mám teda udělat, aby svítily obě stvětla při přepnutí na tlumená. Poradíte/vysvětlíte někdo? Dík moc Jarda kenny25@post.cz