Špičkové brzdy Fazer zdědil po supersportu R1 a k tomu není co dodat! První modelová řada si po svém uvedení na trh, okamžitě našla své zájemce a odstartovala novou třídu motocyklů. Od samého počátku výroby, stroj netrpěl žádnými závažnými neduhy. Jediné co by se mu dalo vytknout, byla hlučná převodovka a to obvzláště typická rána při řazení z 1. na 2. převodový stupeň. Fazer se uvedl jako spolehlivý, všestranný a úsporný motocykl a jeho následovníci již vychytávaly pouze drobnosti praktického charakteru a jízdního komfortu.
Barevné provedení modelů 1998-99
První změny na šestkovém Fazeru proběhly v roce 2000. Byly zaměřeny hlavně na cestovní komfort. Kovové zadní madlo spolujezdce bylo vyměněno za plastové a došlo k prodloužení úchytů spolujezdcových stupaček (spolujezdec již nemá tolik pokrčená kolena) včetně pogumování stupaček pro zvýšení cestovního pohodlí. Dále byla prodloužena řadící páka, přidány varovné blinkry, hodiny a dvě denní počítadla ujetých km. Novinkou je i nastavitelné předpětí předních tlumičů a v neposlední řadě zvětšená nádrž o 2l na celkových 20l.Je to poslední modelová řada v hranatém hávu přední masky. Pokud často jezdíte se spolujezdcem, tak tato modelová řada je pro ně ta pravá a vydrží na sedačce sedět o poznání déle než u předchozích modelů. Pro dlouhé cestování se také hodí zvětšená nádrž, která opticky ovšem vypadá stále stejně. Seřiditelné přepětí předních tlumičů přineslo dílčí zlepšení ponořování předku při brždění.
Barevné provedení modelů 2000-01.
Rok 2002 přinesl zásadní designovou proměnu. Srdce stroje sice zůstalo stejné, ale kapotáž dostala nový tvar. Jako osvědčená předloha posloužila ta, kterou úspěšně používá její větší litrový bratr. Ze kterého byla použita i palubní deska. Fazer si uchoval své sportovní i užitné vlastnosti a díky nové kapotáži a tím i novému umístění zrcátek se zlepšila ochrana před větrem i výhled vzad. Navíc model získal na atraktivnosti. Bylo provedeno i několik dalších méně viditelných úprav. Výfukové svody jsou už z nerezavějící oceli a nádrž byla zvětšena o další 2l na pěkných 22l. Páčka přední brzdy už má 5 poloh seřízení. Devizou jsou nové světlomety svítící oba současně a lépe. Každý je i samostatně seřiditelný.
Barevné provedení modelů 2002.
Rokem 2003 končí výroba Fazera s trubkovým rámem a karburátorovým motorem. Novým emisním limitům EURO 2 již stávající motor nevyhovuje, a tak poslední rok výroby změnil na vzhledu pouze detail. Nápis Yamaha na nádrži vystřídalo kulaté logo tří ladiček a ke stávajícím barvám přibylo červenočerné provedení.
Barevné provedení modelů 2003.
Tím výroba Yamahy FZS 600 Fazer s karburátory definitivně končí. V roce 2004 již nastupuje nová generace Fazerů FZ6 se vstřikováním a litým rámem, ale to už je zase úplně jiná kapitola……..
Biker Luděk
Článek z archivu Fazer clubu