Mazání řetězu
Při brouzdání po internetových stránkách s motocyklovou tematikou jsem narazil na zajímavý článek o údržbě řetězů. Jelikož je publikován na profi stránkách výrobce a prodejce řetězů, považuji informace v něm uváděné za seriózní a odborné. Nabízím vám ho proto, že asi většina z vás (včetně mě) postupuje při pravidelné údržbě trochu jinak, než autor tohoto článku. Tak by mě zajímalo, jak provádíte údržbu vy?

Válečkové řetězy jsou nejpoužívanější řetězy, uplatňující se ve všech oblastech převodů. Válečkový řetěz patří do kategorie kloubových řetězů. Mezi jednotlivými pohyblivými díly jsou přesně definované vůle, které zajišťují správný chod a ohebnost řetězu.


                                                                                   


Řetěz se skládá z vnitřního a vnějšího článku. Vnitřní článek řetězu tvoří dvě vnitřní destičky a dvě dutá pouzdra, zalisována do destiček. Vnější článek tvoří opět dvě destičky, do kterých jsou zalisovány dva čepy o menším průměru než vnitřní průměr pouzder. Kloubový pohyb se odehrává mezi čepem a pouzdrem a mezi pouzdrem a válečkem. Z toho vyplývají i nároky na mazání. Tyto styčné plochy jsou rozhodujícími mazacími místy, které ovlivňují životnost řetězu. U těsněných řetězů je mezi vnitřní a vnější destičku vložen pryžový těsnící kroužek, (o různém tvaru průřezu), který zadržuje mazivo v prostorách mezi čepem a pouzdrem. Toto mazivo je pod tlakem vpraveno do pouzdra při montáži řetězu, před jeho snýtováním. Stejnou funkci splňuje kroužek i v opačném směru, tzn.zabraňuje vstupu nečistot a vlhkosti mezi kluzné plochy čepu a pouzdra. Řetěz je při montáži spojen nýtováním. Oba konce čepu se tlakem roznýtují. Způsoby nýtování se liší podle výrobců a použití řetězu. Opotřebení řetězu se tedy odehrává v drtivé většině v kloubu řetězu, který je tvořen čepem řetězu,( otáčejícím se v pouzdře), pouzdrem, (navlečeném na čepu a zalisovaném do vnitřních destiček), a válečkem, (volně se otáčejícím na pouzdře). Kluznými plochami jsou tedy, v ideálním případě, přímky styku mezi čepem a pouzdrem a pouzdrem a válečkem.
Kluznou plochu mezi čepem a pouzdrem řetězu máme ošetřenu mazivem, u okroužkového řetězu, již z výroby. Před snýtováním je pod tlakem natlačeno mazivo mezi čep a pouzdro, utěsněno na obou koncích pouzdra okroužkem a uzavřeno snýtováním. Protože pouzdro je nalisováno do vnitřní desky s malým přesahem, je kroužek zachycen na tomto přesahu, čímž je zajištěna jeho poloha, a z obou stran stlačen destičkami řetězu. Tlak destiček na kroužek je způsoben roznýtováním čepu na obou koncích. Popisuji to takto zevrubně, abychom si uvědomili, že pokud jsou kroužky v pořádku, je prakticky nemožné dopravit do této části řetězu mazivo.
Kluzná plocha mezi válečkem a pouzdrem je netěsněná a s poměrně velkými vůlemi. Váleček je též styčným bodem mezi řetězem a zuby řetězového kola. Vnější část válečku je potřeba mít mastnou pouze pro naběhnutí a vyběhnutí válečku ze zubové mezery. Je mylná představa, že se váleček v zubu otáčí. Pohyb se děje mezi válečkem,"stojícím v zubové mezeře", a pouzdrem, které se ve válečku otáčí. A toto je nejdůležitější místo pro domazávání. Sem jsme schopni mazivo dopravit. A odtud je mazivo též schopno vycestovat, ztratit se, během provozu. Víme tedy co potřebujeme namazat. Meziprostor mezi válečkem a pouzdrem a zlehka též vnější stranu válečku. Rozhodně ne destičky řetězu!


                                            


Jak tedy postupovat? Řekněme tedy ještě co se děje, pokud namontuji nový řetěz a začnu ho používat. Je velmi pravděpodobné, že nový řetěz je namazán od výrobce. Protože se maže v tlakové komoře, je mazivo opravdu všude. Doporučuji před montáží řetěz otřít suchým, čistým hadrem. Proč? Protože mazivo lepí, aby drželo na řetězu a neodlétalo odstředivou silou ven.To ale také způsobuje nalepení nečistot na řetěz. Prach ulpí na řetězu a vytvoří spolu s mazivem brusnou pastu. Na bocích destiček se nám toto brusivo "stará" o životnost gumových těsnících kroužků a na válečku si zase pohrává s velikostí zubové mezery rozety. Suchým hadrem řetěz neodmastím do sucha, takže zůstane dostatek mastnoty na válečku i na deskách, které řetěz chrání proti korozi.
Provozem mazivo opustí prostory, kam bylo vpraveno při výrobě. Řetěz se provozem ohřeje, změní se viskozita maziva a odstředivou silou mazivo postupně opustí mazací místa. Proto je nutné řetěz domazávat. A zde dochází k další chybě.

Zažitý systém “po dojetí namažu, dokud je řetěz teplý“ má jednu chybu! Odlétající mazivo ulpělo na povrchu řetězu, za jízdy jsme na něj nabalili prach a nyní na tuto směs nastříkáme nové mazivo. Jak jistě víte, ve chvíli kdy mazivo nastříkáte na řetěz je velmi řídké. To je způsobeno těkavými složkami, které mají za úkol donést kluzné částice co nejdál, navzlínat do prostor mezi pohybujícími se díly.Tyto benzonové částice sebou ovšem vezmou i částice prachu a starého maziva. To jsme ale nechtěli !! Proto zdůrazňuji, před mazáním čistit !! Hadr, voda, všechno lepší než nic. Ideální stav? Čistič od toho samého dodavatele jako mazivo. Tuto kombinaci doporučuji z jednoho prostého důvodu. Každý výrobce zná nejlepší způsob, jak odmastit své vlastní mazivo. A zároveň zajistí, že po vyprchání čističe nezůstávají na řetězu částice rozkládající nově nanesené mazivo. Není to obchodní trik výrobců a dodavatelů. Je to chemie. Návod na čističi bývá podrobný, proto jen dodám a zdůrazním. Po aplikaci čističe aspoň deset (raději dvacet) minut počkejte, aby mohly vyprchat všechny rozpouštědla. Potom teprve aplikujte mazivo.
Ideální stav:


1.po dojetí řetěz otřu hadrem, nanesu čistič (protože se o řetěz starám a nemám ho jak černou mastnou „kšandu“, nepotřebuji celou plechovku na jedno čištění) a podle návodu výrobce odstraním nečistoty. Opět na závěr otřu hadrem do sucha.
2.Po deseti-dvaceti minutách od čištění, nanesu na řetěz mazivo. Kam? Stříkám na rozetu zezadu, pomalu otáčím kolem a nanáším mazivo na vnitřní stranu destiček tak, aby hlavní proud maziva směřoval na okraj válečku. To samé opakuji pro druhou řadu destiček a druhý konec válečku. Je jasné, že mazivo je nyní rozstříkané po celém řetězu. Dáme mu dalších deset až dvacet minut.Těkavé složky v té době donesou kluzné částice co nejdál a zmizí. Zůstane pouze lepivé, ztuhlé mazivo. Naposledy bereme do ruky čistý hadr a otřeme řetěz.Tím je údržba u konce. Vím, že to je trochu delší než jen nastříkat na řetěz po dojetí další mazivo, ale vyplatí se to. Řetěz je namazán tam kde má být, nemám po motocyklu všude černý mastný šmouhy a řetěz dobře vypadá. Ještě si neodpustím jednu poznámku. Mazivo v řetězu plní i málo známou funkci. Absorbuje rázy. Hlavně u těsněných řetězů. Každý čep zavřený v pouzdře s mazivem, utěsněným okroužky, slouží jako malý tlumič, zvláště při brždění motorem. Těch malých tlumičů je více než sto, ( dle typu motocyklu a počtu článků). Opravdu se vyplatí se o ně starat. Chod motocyklu je klidnější.

Článek použit ze stránek firmy Contra Praha s.r.o. Převodová technika



Autor: Luděk (admin) | Datum: 09.01.2010 | Čtenářů: 1854 | Reakcí: 4 | Hodnocení : 9

Obrázky k článku :
Žádné nejsou nastavené.

Pro hlasování se musíte přihlásit


Komentáře od tohoto článku :
-
petrolej naozaj dobre funguje a keďže som trochu spohodlnel tak som kupil práčku na reťaz a efekt je neskutočný bez driny. Samozrejme, že to mažem klasicky striekaním priamo na reťaz ale som s tým maximálne spokojný.

petrolej je OK - Lewis
O petroleji jsem také slyšel a mohu tedy potvrdit,že skutečně funguje. Sám jsem ho tedy ještě nepoužil,ale mám to ze spolehlivého zdroje.

Čištění řetězu - Albi
Zajímavý článek. Někde jsem četl, že na odmaštění a zbavení řetězu špíny je nejlepší použít prach sprostý petrolej. Používám ho již skoro rok k čištění a mohu potvrdit, že bohatě stačí a je stejně účinný jako přípravky na čištění řetězů od různých výrobců. Jen se trochu obávám, co na to říká mazivo uvnitř válečků. Ale řetěz funguje spokojeně dál, nedrhne, nerachtá, mašina jezdí v klidu, takže asi to bude OK. Co vy na to ??

ČIŠTĚNÍ ŘĚTĚZU - Stenlys
Všeobecně se o mě ví, že jsem nevydržel z hlediska narážek, nápor svých kamarádů-motorkářů na to, že děláme různou chemii,ale na řetězy nic......Takže po 3 výzkumu a testování vzešel přípravek CLEANCHEM-R. Veškeré info o tomto "zázraku" - http://www.chemical.freepage.cz/nova-stranka-10715/

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Dalších 5 článku z kategorie Fazer obsah a podkategorie Články

Rozloučení se sezónou 2017, na Malé Morávce v Jeseníkách. od Luděk (admin)
Uspořádat sraz na horách v termínu na přelomu měsíce září a října, bylo poměrně riskantní, co se týče špatného počasí......
Silvestr 2017 - Lučany nad Nisou od Beda (hendrik)
Zdravím všechny kamarády, členy a přátele Fazer clubu. Zvu Vás všechny na tradiční místo do Lučan nad Nisou, na zde netradiční silvestrovské setkání. Nápad se zrodil na posledním srazu na Malé Morávce. Jelikož už byla pozdější večerní hodina, hladina alkoholu v láhvích povážlivě nízká (na rozdíl od hladin alkoholu v krvi), byl nápad na světě! Prvotní ohlasy byly kladné, tak uvidíme, jak naše nadšení vydrží a jestli se ujme i u ostatních.
Jihočeský sraz Strmilov 2017 od Luděk (admin)
Letos se konal první sraz v jihočeském Strmilově, v chatkovém kempu Chatrek Strmilov u rybníka Komormík. Byl konec prázdnin a pořadatelé srazu, Dušan a Kája zajistili kemp jen pro nás. Jižní Čechy jsou lokalitou, kde je sraz poprvé a tak jsme se všichni moc těšili.
Lučany 2017 - srazové zpravodajství od Luděk (admin)
Sraz v Lučanech nad Nisou, je zaškrtnutá položka v mém plánovacím kalendáři na každou sezónu. Proto jsem ani letos nemohl vynechat….
Momentky ze srazu na Malé Morávce. od Luděk (admin)
Červencové setkání na Malé Morávce pod Pradědem, je za námi. Chtěl bych se podělit o pár řádek a obrázků z tohoto srazu.



GALERIE
Fotografie člena Fazerclubu.cz
KALENDÁŘ AKCÍ
STATISTIKA
Uživatelé online :

Počet Hostů 4
Počet členů 0
PŘIHLÁŠENÍ
HLEDAT
POČASÍ