Lepení pneu knoty - laická osvěta
Usmyslel jsem si provést cvičně použití lepící soupravy s knoty, kterou jsem zakoupil od firmy Maxeuro. Konečně jsem se k tomu dostal. Řekl jsem si rovněž, že svoji laickou prvotní zkušenost předložím široké motorkářské veřejnosti. V zájmu vědy jsem oželel jeden knot a podstoupil riziko postupného vysychání načnuté tuby lepidla. K pokusu jsem vtipně využil svoji totálně „mrtvou“ gumu těsně před přezutím. Tak tady to je.

             


Provedl jsem „defloraci“ vhodnými nástroji a simuloval tak defekt. Je jasné, že v praxi, pokud by nebyl únik vzduchu markantní, bychom předmět (v našem případě hřebík) nechali v plášti a dojeli k civilizaci, resp. Zdroji tlakového vzduchu. Pro účely pokusu jsem však předmět (hřebík) bez ohledu jestli těsní, nebo ne odstranil a úplně vytáhnul a úplně vypustil pneu. Pro jistotu jsem před tím označil poškozené místo!


           


          


Nyní jsem vzal „vývrtku“ ze soupravy a jal se očistit otvor. Pod tlakem vývrtky se klenba prázdného pláště prolamovala až na ráfek (což je možná způsobeno totálním ojetím gumy, jelikož to byla jen šlupička, ale funglovka nebude asi o moc tužší) a vývrtka nechtěla dovnitř! Pomohlo pootáčení při pohybu dovnitř. Ven pak přímo, bez otáčení, aby byl zajištěn efekt „vyšurování“ díry. Tento postup jsem provedl 10x.


           


Nanesl jsem lepidlo na jehlu s okem a vsunul několikrát do vpichu, až byl celý otvor i povrch promazaný. Vyjmul jsem jeden knot z obalu. Přestože jeho povrch je velmi lepivý a odlepit z prstů jde velmi těžko, tak po odtržení od prstů na nich kupodivu lepidlo neulpívá. Zmáčkl jsem konec knotu do „placata“, nasunul do oka jehly a z druhé strany vytáhl. Šlo to velmi ztěžka! Sotva šel koneček nehty zachytit, ale nakonec se to povedlo!


             


Nanesl jsem lepidlo na knot a vsunul jehlu bez otáčení do vpichu. Opět se projevilo prolamování klenby pneu. V tomto případě však otáčení jehlou nedoporučuju, mohl by se na ní namotat knot a byl by pak problém při vytahování jehly! Několikrát jsem prohnul klenbu a silou podržel krátce dole, pozvolna začala jehla a knot do vpichu zajíždět. Tato operace se ukázala jako nejožehavější z celého pokusu! Avšak díky trpělivosti a důkladnému promazání otvoru a knotu se to úspěšně podařilo! Důležitost, tohoto promazání se ukázalo jako klíčové a bez toho by byl velký problém knot dovnitř vsunout.

              


Nyní nastala operace vyjmutí jehly, přičemž knot musí zůstat zasunut! Domníval jsem se, že toto bude nehorší fáze pokusu, obzvlášť když jsem viděl, jak jde knot těžko narvat do oka jehly. Nádech a rázný záběr bez pootáčení jehly! A jehla je venku jak po másle! Tato fáze se nakonec v praxi ukázala jako velmi pohodová.


               


Nyní už jen zaříznout přečnívající knot švýcarským důstojnickým nožem… :-)


               


               


Tak dobře, je možné použít i libovolný jiný vhodný nástroj a pneu nafouknout. Zbytky knotu by se možná daly úspěšně využít místo žvýkačky. :-)  

 Jen na okraj zajímavá zkušenost. Pěkně jsem se zřídil, než jsem dostal dvouruční automobilovou pumpičkou tlak alespoň na 1,1. Z toho vyplynulo, že malou pumpičkou (o které jsem uvažoval vozit sebou) to bude vopruz desetkrát větší a znovu nastává uvažování o bombičkách se stlačeným vzduchem. Tlak jsem nakonec dorazil na předepsanou mez až na Aralce. Po dvou dnech sledování jsem nezjistil žádný pokles tlaku. Tímto pokus za velmi úspěšný a užitečný, i když jsem výsledek ověřoval jen staticky a opravená pneu nebyla v provozu, ale na nějaký problém to nevypadalo.

Postřehy a doporučení:

-knoty a lepidlo důkladně zabalit proti vysychání

-pamatovat na nástroj pro odříznutí knotu (kdo nevozí kudlu, přibalit žiletku)

-nástroje jdou umýt jen techn.benzínem, to na cestě řešit nebudete, proto je vhodné mít nějaký sáček na zahumusené nástroje (hmota knotu potřená lepidlem pak na všem náramně ulpívá a pěkně špiní)

-zamyslete se před opravou, jak nafoukáte (dle toho kam jedete – civilizace, či pustina)

-nejlepší doporučení nakonec – NEMÍT DEFEKT!

Tak asi tak….


Text a foto: BlixxVFR8

Článek z archivu Fazer clubu.


Autor: Luděk (admin) | Datum: 18.01.2010 | Čtenářů: 3116 | Reakcí: 4 | Hodnocení : 10

Obrázky k článku :
Žádné nejsou nastavené.

Pro hlasování se musíte přihlásit


Komentáře od tohoto článku :
Zkušenost - PéťaSvětošlápek

Nechal jsem obout novou pneu,dojel jsem domů s krátkou zajížďkou cca 30 km.Po několika dnech chci vyjet,dám moto ze stojanu a zadní kolo prázdé. Objevuji vrut do dřeva zaražený až po hlavu. Demontuji zadní kolo a mažu do nejbližšího peuservisu lepit. Mechanik mne uzemní informací,že tyto pneu se opravovat nesmí. Co teď? Nová Metzeler 4200 Kč včetně montáže. Jedu tam co mne obuli. Mechanik povídá,nemělo by se to,ale zalepíme. Vytáhl vrut,protáhl trnem,namazal a zasunul knot,zařízl a nafoukl. Teď má guma 12000km a bez problému. Je už téměř sjetá,tlak drží bez problému.


zkušenost - Kvítko
Mě opravovali knotem zánovní přední Dunlopku na CBRku, jak to dělal nevím, ale zevnitř kolem toho knotu byla přivařená taková záplata a pneu jsem normálně dojezdila, nikdy neucházela, ale oficielně se to prý smí jen do indexu rychlosti asi 180.

Na autě.. - Iruna
Dělali mi defekt na autě a jestli si to dobře pamatuju, celý ten proces dělal tak, že pneu nejprve pořádně nafoukal a vše pak dělal pod tlakem.. A je fakt, že to drží do dneška.. Ale je taky možný, že už si to nepamatuju, je to už rok a jsem už přeci jen starší pán.. :o))))

zkusenost - Anders
Pichl jsem novou zadni gumu Dunlop D220 - mimochodem mizerna guma... (Mela najeto 1000km), po oprave knotem jsem ji uplne v pohode dojel az dokonce - 6000km

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Dalších 5 článku z kategorie Fazer obsah a podkategorie Články

Červencové Velké Vosí Mecheche na Malé Morávce od vosa
Milí kamarádi, konečně jsem se dostala k tomu, udělat pozvánku k našemu letošnímu setkání pod Pradědem v Jeseníkách.
Pozvánka na severočeský sraz v Lučanech od Beda (hendrik)
Zdravím všechny členy Fazer Clubu i ostatní kamarády a zvu Vás už na sedmý sraz do Lučan nad Nisou.
O Srazu Fazer clubu - Mýto 2018 od Luděk (admin)
Celou zimu jsme se těšili na první letošní sraz Fazer clubu a jeho přátel. Tentokrát jsme se sjeli do rekreačního střediska Svatý Štěpán u Mýta, nedaleko Rokycan.
Pozvánka od Luděk (admin)
Ahoj přátelé jedné stopy. Chtěli bychom Vás se Zlatíčkem pozvat již na 11-té „ Setkání Fazer clubu ČR“, které se koná ve dnech 18.-20.5. 2018.



GALERIE
Fotografie člena Fazerclubu.cz
KALENDÁŘ AKCÍ
STATISTIKA
Uživatelé online :

Počet Hostů 4
Počet členů 0
PŘIHLÁŠENÍ
HLEDAT
POČASÍ